Ansökan kräver följande dokument:
Verksamhetsberättelse, Revisionsberättelse, Balansrapport, Resultatrapport, Alkohol- och drogpolicy, Stadgar, Årsmötesprotokoll, Kalkyl, Underhållsplan, Karta, Markägarintyg, Ritning, Redovisning av beviljat bidrag, ÖvrigtSyfte och typ av bidragBidraget utgår för nyanläggning, om - och tillbyggnad samt upprustning av föreningsägd eller arrenderad anläggning eller samlingslokal/bygdegård.
Bidrag beviljas med max 50 % av den totala kostnaden, dock max 150 000 kr.
Bidrag kan beviljas för inventarieinköp av varaktig karaktär, kopplat till föreningens kärnverksamhet. Anskaffningsvärde minst 20 000 kr.
Bidrag ges ej för åtgärder i hyrda lokaler, asfaltering, om ej direkt kopplat till verksamheten, arbeten som anses som lättare underhåll, arbeten som redan är påbörjade eller slutförda om inte igångsättningstillstånd beviljats.
Vilka kan beviljas bidragetFöreningar som bedriver ungdomsverksamhet med egna eller arrenderade anläggningar samt föreningar som äger och driver samlingslokaler.
AnsökanSista ansökningsdatum är 31 augusti året innan planerad byggnation ska ske.
Ansökan beslutas politiskt senast i december.
VillkorBidragsansökan ska vara inkommen till Tranemo kommun innan arbetet påbörjas.
Föreningen ska ha upprättat en underhållsplan som sträcker sig 5 år framåt för att ha rätt att söka bidraget.
Bidrag prioriteras för investeringar som främjar: - Ökat nyttjande av anläggningen och ökad tillgänglighet för alla
- Åtgärder som främjar utveckling av barn- och ungdomsverksamhet
- Jämställdhetsskapande åtgärder
- Miljö och energieffektiviseringar
Föreningen är skyldig att undersöka möjligheten att söka andra bidragsmöjligheter t.ex. bidrag hos Boverket, Riksidrottsförbundet, Allmänna Arvsfonden mm.
Om anläggningen eller samlingslokalen läggs ner eller uppenbarligen försummas eller om huvudmannen underlåter att fullgöra föreskrivna villkor och bestämmelser kan huvudmannen, om Kommunstyrelsen så beslutar, bli skyldig att återbetala uppburet bidrag eller del därav.
Igångsättningstillstånd kan utfärdas under förutsättning att föreningen kontaktat Fritid innan projektet påbörjas.
Föreningen har två år på sig att hämta ut beviljat bidrag.
Praxis för utbetalning av bidragInnan utbetalning sker ska:
- Kontroll av att arbetet/åtgärden har genomförts för vilket bidrag har beviljats, kontrollen göras av ansvarig handläggare.
- Föreningen redovisa godkända kostnader på blanketten "Redovisning av beviljat Investerings- och upprustningsbidrag". Ifylld blankett ska laddas upp som bilaga till ansökan.
- Beloppet som utbetalas kan utgöra max 50% av godkända kostnader enlig inlämnad kalkyl. Om åtgärden blir billigare så räknas bidraget om.
ÖvrigtDelutbetalning med max 50% kan ske när arbetet påbörjats motsvarande de kostnader som föreningen kan redovisa. Föreningen kontaktar ansvarig handläggare.